Kunkorgó árvalányhaj (Fotó: Babai Dániel)

Még nyílnak a völgyben a kerti virágok… meleg időjárás esetén újra kivirágozhatnak a gesztenyefák is, ám az őszi tájat alapvetően a nyáron zöldellő növények ilyenkorra megszínesedő levelei vagy elszáradt kórói határozzák meg. Ezek között is megfigyelhetünk azonban néhány érdekességet.

Gyülekező kék vércsék (Fotó: Palatitz Péter)

A kora őszi puszta egyik leglátványosabb jelensége a kék vércsék éjszakai gyülekezése. Ezek a kis testű sólymok dél felé tartó vonulásuk előtt akár ezrével is összeállnak. Nappal kisebb csapatokban rovarokat, mezei pockot zsákmányolnak, éjjel pedig egy-egy elhagyatott pusztai facsoportban találkoznak ismét.

őszi füzértekercs (Fotó: Benedek Veronika)

Napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek a boltokban árusított, különböző színekben pompázó nemesített orchideák. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy e növények rokonai nálunk is megtalálhatók a természetben.

A nyávogók: sárgarigó, seregély, fekete harkály és szajkó (Fotók: Bécsy László, Orbán Zoltán, Máté Bence).

A macskán kívül több madárfaj is nyávogáshoz hasonló hangot ad ki, sőt akár valóban tökéletesen utánzott macskanyávogást is hallhatunk.

Árvalányhaj (Fotó: Orbán Zoltán).

Rétek, domboldalak jellegzetes tavaszi növénye az árvalányhaj. Színes szirmokat és édes virágillatot azonban hiába keresünk, az árvalányhaj ugyanis egy fűféle.

A sarlósfecske jellegzetes, sarló alakú szárnyáról és gyors röptéről könnyen felismerhető (Fotó: Gyimesi László).

A madárkedvelő városlakók számára a nyár kezdetét jelenti a sarlósfecskék sivítása. Öröm látni amikor végre újra a háztetők magasságában szelik a levegőt ezek a nagyszerű madarak.

Kisebb válogatás a most nyíló fajokból: meténg, tavaszi hérics, ibolya, tavaszi kankalin, odvas keltike, leánykökörcsin, fürtös gyöngyike, százszorszép, salátaboglárka. (Fotók: MME archívum, Alex Hyde, drhauschka.com, gombamania.blogspot.hu, Ross Hoddinot).

Az elhúzódó tél miatt a kora márciusi virágok egy hónap késéssel nyílnak, vegyülve az áprilisi növényekkel, ezért ezen a tavaszon igazán színes és illatos sétákban lehet részünk.

Éneklő barátposzáta (Fotó: Orbán Zoltán).

A zengő bongó igazi tavaszi madárénekre még várnunk kell egy hónapot, de ha nyitva tartjuk a fülünket, akkor a  kórus első előfutárait már most elkaphatjuk.

Fekete rigó alma etetőn (Fotó: Orbán Zoltán).

Sok helyen 10-20 cm hó hullott és hamarosan a hideg is megérkezik. Ez a télies időjárás felpezsdíti az etetők forgalmát a következő napokban.

Oldalak