Parányok a jégvilágban (Fotók: Potyó Imre)

Megérkezett a tél és idén rögtön meg is hozta a havat. Az ablakon kinézve ilyenkor a fehér takaró alatt alvó természetet látjuk. Azonban ha kicsit hosszabban szemlélődünk – esetleg kirándulni indulunk – e nyugodt, csöndes álom képét rögtön színesen villanó mozdulatok, hangok törik meg.

Őszi kirándulás (Fotók: Péter Judit, Orbán Zoltán, Benedek Veronika)

A legtöbb lombhullató fa már levél nélkül áll az erdőn, csak a bükkök és juharok aranylanak még helyenként. Ilyenkor a természetet járva felfedezhetjük azokat az érdekességeket, amelyeket eddig a lomb rejtett előlünk.

Darvak (Fotó: Morvai Szilárd)

Köztudott, hogy a nálunk fészkelő költöző madarak, mint a fehér gólya és a fecskék, ősszel délre indulnak és majd tavasszal térnek vissza hozzánk. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy mikor találkozhatunk Magyarországon darvakkal.

Bagolygomba, tyúkgomba, harkálytintagomba, csirkegomba, papagáj-galambgomba (Fotók: Nagy Angelina, Dima Bálint)

A tartós fagyok beálltáig – kellően nedves időjárás esetén – kirándulásaink során sok gombával találkozhatunk. A gombák, bár életmódjukat tekintve első pillantásra akár növényeknek is tűnhetnének, az élővilág egy önálló országát alkotják.

Galagonya, kökény, csipkebogyó, sóskaborbolya (Fotó: Babai Dániel)

Bár a hőmérséklet időszakosan már nulla fok alá csökken, a tartós fagyok beálltáig még nem szükséges elkezdeni a madáretetést. A madarak ilyenkor is találnak eleséget a természetben, lássunk ezek közül néhányat, ami ráadásul számunkra is fogyasztható!

Kunkorgó árvalányhaj (Fotó: Babai Dániel)

Még nyílnak a völgyben a kerti virágok… meleg időjárás esetén újra kivirágozhatnak a gesztenyefák is, ám az őszi tájat alapvetően a nyáron zöldellő növények ilyenkorra megszínesedő levelei vagy elszáradt kórói határozzák meg. Ezek között is megfigyelhetünk azonban néhány érdekességet.

Gyülekező kék vércsék (Fotó: Palatitz Péter)

A kora őszi puszta egyik leglátványosabb jelensége a kék vércsék éjszakai gyülekezése. Ezek a kis testű sólymok dél felé tartó vonulásuk előtt akár ezrével is összeállnak. Nappal kisebb csapatokban rovarokat, mezei pockot zsákmányolnak, éjjel pedig egy-egy elhagyatott pusztai facsoportban találkoznak ismét.

őszi füzértekercs (Fotó: Benedek Veronika)

Napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek a boltokban árusított, különböző színekben pompázó nemesített orchideák. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy e növények rokonai nálunk is megtalálhatók a természetben.

A nyávogók: sárgarigó, seregély, fekete harkály és szajkó (Fotók: Bécsy László, Orbán Zoltán, Máté Bence).

A macskán kívül több madárfaj is nyávogáshoz hasonló hangot ad ki, sőt akár valóban tökéletesen utánzott macskanyávogást is hallhatunk.

Oldalak